poniedziałek, 21 sierpnia 2017

Pracować z pasją

"Zaangażowanie jest tam, gdzie czujemy, że chcemy, a poświęcenie tam, gdzie musimy. Jedno słowo czyni różnicę - zmienia podejście i optykę. Zaangażowanie jest tam gdzie jest pasja, a pasja rodzi profesjonalizm."
Te mądre słowa nie są moje, zacytowałam je z książki Jacka Walkiewicza, którego czasami podczytuję.


Na ekotargu przyglądałam się ludziom sprzedającym. Nie znam ich historii, nie wiem czy brali kredyt na rozkręcenie interesu, czy borykają się z kłopotami finansowymi, czy też ze sprzedażą wyprodukowanych owczych serów. Jedno wiem na pewno - robili to z ogromnym zaangażowaniem. Robili to tak jakby ten targ nie odbywał się w Jezioranach, a co najmniej we francuskim miasteczku.
Lubię takich pogodnych ludzi, oni powodują, że człowiek samowolnie się uśmiecha. Lubię ludzi z pasjami.

W drodze powrotnej zajechaliśmy do "Jutrzenki" w Dobrym Mieście. Pierwszy raz byłam w sklepie firmowym gdzie można kupić najpyszniejsze śliwki w czekoladzie. Sprzedawczyni była smutna. Mimo naszych starań, zagadywań, chwaleń pod niebiosa produktów i zapachu który roztaczał się w sklepie, pani była zimna i nieprzystępna. Myślę sobie, że gdyby była inna, wykupilibyśmy pół sklepu. Jej praca nie była jej pasją.

Można by to skwitować, że mało zarabia, że to ją zmęczyło. Można też dodać, że tamci na swoim, a pani na etacie. Jednak ja jestem wręcz przekonana, że to żadne  wytłumaczenie, wręcz wyświechtany slogan.

Byliśmy dzisiaj z Joanną i Wojtkiem na zakupach w Bartoszycach. W jednym z firmowych sklepów kupiłam buty do latania po polnej drodze. Podeszłam do kasy a pani tak mnie zagadała, tak opowiadała o promocjach, że wróciłam i wybrałam sobie kolejne dwie pary. Łącznie za trzy pary zapłaciłam 60 zł. Grzech było nie brać.

- Pani chyba lubi swoją pracę? - zapytałam podając kartę płatniczą
- Nie, dlaczego? - odpowiedziała. - Nie lubię, ale bardzo lubię ludzi.

Takim sprzedawcą, który lubi ludzi ( bo nie wiem czy pracę, jeszcze jej o to nie pytałam) jest pani Justyna z działu mięsnego sklepu w naszym miasteczku. Bardzo lubię kiedy mnie obsługuje. Jest zawsze uśmiechnięta i skora do poszukiwań na zapleczu, jeśli nie ma wędliny wyłożonej.

Połączenie pracy z pasją nie zawsze się udaje. Mam za sobą trzydzieści lat pracy zawodowej, a jedyną moją pracą w której pracowałam z pasją i ogromnym zaangażowaniem była praca w przychodni. Myślę, że doceniali to pacjenci z przychodni w której pracowałam.

Połączenie pracy z pasją udało się Joannie. Uwielbia gotować, uwielbia swoich gości i mimo, że jej agroturystyka daleka jest od proponowanych apartamentów, ludzie do niej wracają. Więc myślę sobie, że jeśli uda się robić coś z pasją, praca nigdy nas nie zmęczy.

Chcę otworzyć Galerię, która będzie moim wolontariatem,  teraz tym żyję.

Przepraszam za ten mentorski tekst, ale jakoś tak musiałam zebrać swoje myśli w jedną całość.


10 komentarzy:

  1. Maja szczescie ludzie, ktorzy pracuja z nieklamana przyjemnoscia, a ich zawod jest pasja. Bez pasjonatow nie dalibysmy rady ewolucji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czasami pasjonatów odbiera się jak "wariatów" :-)

      Usuń
  2. Ty też uwielbiasz właśnie te śliwki? Zastanawiałam się, czy w Dobrym Mieście można je kupić. Niewykluczone, że wybierzemy się tam z kuzynem na wycieczkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest sklep firmowy :-) Jeśli będziesz to daj znać, nasz dom jest blisko od Dobrego Miasta :-)

      Usuń
  3. kocham ludzi z pasją i tych bez też troszeczkę:)))Pozdrawiam i powodzenia życzę:)))))))

    OdpowiedzUsuń
  4. O ile lepszy byłby świat, żeby nasza praca była jednocześnie naszą pasją. W większości z wielu powodów tak nie jest. A przede wszystkim należałoby lubić ludzi, to już połowa sukcesu. Pozdrawiam i trzymam kciuki, żeby powiodła się Galeria.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. powtarzałam to zawsze mojemu synowi "nie ważne jaki zawód sobie wybierzesz, ważne, żebyś lubił to co robisz" Jako młody człowiek często zmieniał pracę. Troszkę mnie to martwiło. Teraz jest zadowolony, może w końcu trafił na to co lubi robić :-)

      Usuń
  5. Do przodu, Graszko, do przodu!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniały cytat!
    Praca z pasją to praca od której nie trzeba urlopu... Marzę o takiej :)
    Powodzenia Graszko :*

    OdpowiedzUsuń